Hitte in Zuid Soedan - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van siebennelie - WaarBenJij.nu Hitte in Zuid Soedan - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van siebennelie - WaarBenJij.nu

Hitte in Zuid Soedan

Door: Sieb en Nelie

26 Februari 2012 | Soedan, Khartoem

Hallo allemaal,

Terwijl de schaatsen worden opgeborgen in NL en jullie naar de lente snakken, snakken wij hier naar het regenseizoen. De temperaturen zijn erg hoog en het is dus behoorlijk zweten. In de schaduw is het zo’n 42 graden en vol in de zon gaat de temperatuur al gauw richting de 50 graden. Gelukkig is het niet vochtig waardoor het goed uit te houden is. Maar om tijdens lunchtijd in de brandende zon naar huis en weer terug naar werk te fietsen is toch net iets te veel van het goeie. De stof daarentegen is niet te harden. Het is een waar strand op straat, jammer alleen dat de zee ontbreekt anders zou je ons niet horen klagen :). Het is dus vreselijk stoffig waar je ook gaat. Er valt niet tegen de dweilen in huis, heb je het ’s ochtends gedaan dan kun je ’s middags wel weer een dweil pakken. Dus je begrijpt wel dat we niet kunnen wachten tot de regen zich eindelijk weer eens aandient, maar dat blijft waarschijnlijk nog wel uit tot ongeveer april.

Ondertussen is het drukke leven in alle heftigheid losgebarsten. Na een relaxte vakantie in december lijkt het werk wel bijna twee keer zoveel als vorig jaar, met name voor Sieb. Die kwam terug in de financiële jaarafsluiting, jaarlijkse audit door Deloitte, het opzetten van een nieuw programma in Jonglei en verschillende nieuwe project voorstellen.

Pibor
Zoals jullie misschien wel hebben gezien op het nieuws hebben er begin Januari verschillende gevechten plaatsgevonden in Zuid Soedan, met name in staat Jonglei. Een groep van ongeveer 6000 strijders zijn het gebied Pibor binnengevallen en hebben daar een ware slachting aangericht waarin veel mensen zijn omgekomen. Deze zogenoemde cattle raids vinden keer op keer plaats waarin duizenden koeien worden gestolen en in de gevechten vrouwen, kinderen en ouderen niet worden gespaard. Deze raids tussen verschillende stammen volgen elkaar constant op in vergelding op de vorige raid en geven een somber beeld van de onderlinge verhoudingen in Zuid Soedan weer.

Na de berichtgeving over deze gevechten en de grote hoeveelheid ontheemden, waarvan met name vrouwen en kinderen, zijn Kevin en Pieter (2 collega’s van Sieb) naar Pibor gereisd om te kijken of ZOA hulp kan bieden aan de slachtoffers van dit geweld. Foto’s van dit bezoek staan hieronder. ZOA is inmiddels een programma begonnen om de ontheemden van schoon drinkwater te voorzien en de sanitaire voorzieningen te verbeteren: dit om veel voorkomende ziektes te voorkomen. Daarnaast zijn we ook bezig met het opzetten van een groot project om samen met lokale partners en overheid de oorzaken van deze gevechten aan te kaarten en aan te pakken. Meer informatie en fotos kun je vinden op www.zoa.nl

Nelie
Nelie stort zich dit jaar meer op de monitoring en evaluatie van de projecten. Dit houdt zo ongeveer in dat zij kijkt of de projecten die CRWRC implementeert een impact hebben op de boeren en hun gezinnen die de training en het gereedschap ontvangen. CRWRC is net een nieuw project gestart waarbij 800 boeren getraind worden in diverse landbouwtechnieken. Daarnaast geven wij niet zomaar gereedschap weg maar verkopen wij dat voor een prijs die de boeren kunnen betalen. Ook helpen wij ze met het openen van land met behulp van een tractor. De kosten voor het huren van een tractor wordt verdeeld tussen de boer en CRWRC. Nelie heeft net de baseline survey afgerond waarin de huidige situatie van de boeren in kaart wordt gebracht. Dit wordt aan het begin van het project gedaan. Nadat de boeren training hebben ontvangen en de eerste oogst is gedaan wordt eenzelfde survey uitgevoerd om de verschillen te kunnen meten. Hebben de boeren meer oogst dan vorig seizoen? Hebben de boeren meer te eten dan vorig seizoen? Etc. Dit is dus allemaal erg interessant om te doen. Enige nadeel is wel dat je 800 interviews moet invoeren in de computer en dat is toch wel een beetje monikkenwerk :). Vanaf april zal Nelie voor 11 weken een online cursus in monitoring en evaluatie gaan volgen. Dit is een speciale cursus voor ontwikkelingswerkers en dat geeft net weer wat meer achtergrondinformatie wat zeker gaat helpen in de uitvoering van haar nieuwe taken.

Het financiële werk is er ook nog steeds voor Nelie hoewel ze het steeds meer probeert over te dragen aan de Finance Assistant. Dit gaat lang nog niet zo gemakkelijk omdat Soedanezen moeilijk kennis kunnen toepassen. Vanaf kleins af aan is hen altijd verteld wat ze moeten doen. Thuis leren ze hun ouders ten alle tijde te gehoorzamen en niets te vragen. Op school zeggen ze braaf op wat de juf hen leert. Kennis onthouden is dan vaak ook niet het probleem, maar om het dan toe te passen is een heel ander verhaal. Hebben ze het dan eindelijk door en je geeft een andere maar vergelijkbare opdracht die op dezelfde manier uit te voeren is dan moet je weer vanaf nul beginnen. De logische overstap kunnen ze niet maken. Het feit dat wij van kleinsaf aan altijd zijn uitgedaagd tot het zoeken naar een oplossing maakt zichtbaar een verschil. Al ons speelgoed is educatief. Op school leer je een som maar niet gewoon 1+1 maar 1 taart + 1 taart of hoeveel kilometer rij je per uur als je in een 45 minuten 50 km hebt gereden enzovoort. Dus bij het geven van training aan een collega ben je ook bezig om een heel ander denkpatroon over te brengen. Nou probeer dat maar eens. Wel een leuke uitdaging op zich :)

Marianne Center
In januari zijn Sieb en Nelie nog langs Marianne Center geweest en dat was een groot succes. Marianne Center heeft met behulp van sponsorgeld land kunnen aankopen en daar zijn wij enorm blij mee. Wij hopen dit jaar te kunnen beginnen met de bouw wat Marianne Center heel erg gaat helpen omdat een grote kostenpost voor huur weg gaat vallen. Ook is de continuïteit van dit project meer verzekerd. Daarnaast zullen dit jaar de eerste gehandicapte studenten gaan afstuderen. Allemaal grote dingen die Marianne Center te wachten staat dit jaar.

Belangrijk bezoek
In de afgelopen weken hebben wij heel wat belangrijke bezoekjes ontvangen op onze compound. Eerst kwam de Nederlandse ambassadeur en de eerste secretaris langs. Daar hebben wij een hele gezellige avond om het kampvuur mee gehad. Vervolgens hadden wij nog een hoog sponsor-bezoek die adviseur was geweest van George Brown, de vorige Britse prime minister. Een week later hadden wij radio538 en SBS6 op de stoep staan die ook voor een kampvuurtje en wat eten langs kwamen. SBS6 en Radio538 kwamen voor een bezoek aan War Child waar zij veel acties voor doen. Rond 6-10 maart (geloof ik) wordt er regelmatig wat uitgezonden op Show Nieuws over dit project. Het waren allemaal super interessante maar bovenal gezellige mensen. De enige teleurstelling was dat niemand drop voor ons had meegenomen........ :)

Puppy
Hoewel wij anticonceptie hadden geregeld voor onze hond was waarschijnlijk de dosering niet hoog genoeg want toen wij terug kwamen van onze kerstverlof hadden wij er opeens een puppy bij. Gelukkig was het er maar 1 en heeft dus de anticonceptie wel iets geholpen, normaal zijn het er namelijk 8. Hoewel we geen puppy's wilden was dit beestje toch wel enorm schattig! De foto’s spreken voor zich lijkt ons :). Na 8 weken hebben we toch afstand van haar gedaan omdat ze met de dag brutaler werd en ze onze schoenen lekkerder begon te vinden. Ze heeft nu een heerlijk thuis gevonden bij duisters waar ze de sla al heeft gemold en heerlijk onder het bed van haar nieuwe baasje mag slapen (daar gaat ze nog spijt van krijgen....!).

Liefs Sieb en Nelie