Geen Zomer en geen Vakantie in Sudan - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van siebennelie - WaarBenJij.nu Geen Zomer en geen Vakantie in Sudan - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van siebennelie - WaarBenJij.nu

Geen Zomer en geen Vakantie in Sudan

Door: Sieb en Nelie

26 Juli 2009 | Soedan, Khartoem

Ziek worden van een ziekenhuis
In Yei staat een ziekenhuis die twee jaar geleden gebouwd is. Het heeft voldoende ruimtes en dus genoeg mogelijkheden voor goede zorg voor de patiënten. Natuurlijk heeft het ziekenhuis net zoals alle andere organisaties ook te kampen met financiële problemen. Zo waren de personeelsleden, net zoals bijna alle overheidsfunctionarissen al een paar maand niet betaald. Om deze reden gingen alle artsen en verpleegkundigen staken en lieten ze de patiënten voor wat ze zijn. Patiënten waren nachtenlang alleen zonder enige dokter of verpleger in de buurt. Omdat er geen personeel was, maar wel patiënten hebben een aantal personeelsleden van de kliniek van CMS Ireland in het weekend meegeholpen. Maar het is echt te verschrikkelijk voor woorden. Het ziekenhuis zag eruit alsof het al een halve eeuw oud is. Uitgeleefd en smerig!! Overal zie je rondslingerende naalden, er is geen geschikte plaats voor vuilnis, geiten lopen door de gangen en ezels proberen voedsel te vinden tussen de hoop afval al dan niet met naalden.
Als je naar de operatiekamer loopt zie je een spoor van menselijke resten liggen, wat het is mag joost weten, maar het is onvoorstelbaar dat dit kan in een ziekenhuis. Er loopt een kat in de operatiekamer waar geen normale mogelijkheid is om je handen te wassen, het narcose-apparaat zit onder het stof en de bebloede handschoenen van de chirurg van een paar dagen geleden liggen nog op tafel. Echt om misselijk van te worden. Patiënten liggen op een half doorgezakt bed en voor de meesten is er geen muskietennet. Als je daar als patiënt ligt dan mag je blij zijn dat je daar niet met meer ziektes weggaat dan waarvoor je heen ging. Een zak bloed wat amper op ziektes is gecheckt en in een kapotte koelkast wordt bewaard wordt doodleuk in een patiënt die bloed nodig heeft gepompt. De vraag die opkomt is of ‘iets’ echt beter is dan ‘niets’....???

Chaos in town
Yei town heeft besloten de wegen in Yei aan te pakken. Op zich een goed idee aangezien de wegen een drama zijn. Maar als oplossing wordt er simpelweg een bulldozer in de hand genomen. Dit betekent dat veel winkeltjes zijn vernield en huizen tegen de vlakte zijn gegooid die langs de kant van de weg staan. Ook als het plan is dat er een weg door een dichtgebouwde woonwijk moet komen is een bulldozer een eenvoudige oplossing. Wij waren zelfs even bang dat ons huis in de weg zou staan maar dat bleek gelukkig mee te vallen. Wij verliezen alleen maar 1 meter van onze compound.
Maar het was een chaos in town, overal zag je gevels of zelfs hele winkeltjes weggevaagd. Kleine kioskjes waren neergehaald en men zag je ze verderop weer op bouwen. Ook je zag af en toe 20 man een winkeltje optillen en voetje voor voetje al zwetend naar een veiliger plek tillen. Ik denk dat fysiotherapeuten genoeg werk hebben als dit voorbij is. Al die mensen die hun ruggen breken om hun inkomen te redden....
Door het werken aan de weg komen er nog al wat mijnen naar boven drijven. Gelukkig werken de meeste mijnen niet meer. Die hebben jaren diep in de grond gezeten en brengen nu de werkers in gevaar. Gelukkig doet de Mine Action Group goed werk en zijn er nog geen ongelukken gebeurd.

CMS Ireland
Via een organisatie in Yei krijgt onze kliniek gratis muskietennetten die aan vrouwen met kinderen worden gegeven na hun behandeling. Afgelopen week kwam de truck met muskietennetten langs en de administrator van de kliniek moest dit even afhandelen omdat wij geen tijd hadden. Hij had de papieren netjes getekend, maar helaas niet goed gelezen. Wij hadden 6 pakken ontvangen en dat is in totaal 600 muskietennetten. Op de papieren stond dat wij 600 pakken, en dus 6000 muskietennetten zouden ontvangen. Een nulletje meer dus! Wij de volgende dag naar de organisatie toe om te vragen naar de andere 5400 netten. Na wat heen en weer gebel kwamen wij er achter dat deze inderdaad niet waren afgeleverd terwijl dit wel had gemoeten.
Een paar dagen later kreeg de bisschop een telefoontje van de controlepost in Juba. Of wij ook muskietennetten misten want hij had net iemand gearresteerd die met 5400 netten Juba in wilde rijden waar toch duidelijk ECS Clinic Yei opstond. Deze slimme man heeft de chauffeur dus gearresteerd en meteen naar de bisschop in Yei gebeld. De chauffeur dacht namelijk een extra zakcentje te kunnen verdienen door de netten in Juba te verkopen. De chauffeur werd vervolgens gedwongen terug te rijden (met een truck 7 uur rijden) om de netten alsnog netjes af te leveren bij ons. Om er zeker van te zijn dat dit deze keer daadwerkelijk zou gebeurde hebben ze een soldaat met een AK47 naast hem gezet. En ja ze zijn afgeleverd (je bedenkt je zeker niet met een AK47 op je gericht)!!

Verder hebben wij goed nieuws te melden!! Onze mobiele klinieken zijn gearriveerd. In maart is de landcruiser besteld die gaat dienen als mobiele kliniek in 5 verschillende dorpjes en hij is nu al (ja, dat is toch echt wel snel) vanuit Japan in Yei aangekomen. Onze motor die besteld werd in april is deze week ook gearriveerd. Ook onze medicijnenkoelkast die op zonne energie werkt is heelhuids aangekomen vanuit Wales. Dit waren toch wel de meest heikele punten, want transport over grenzen bezorgt altijd veel hoofdpijn. Dit keer viel dit gelukkig erg mee. Ook de fundering van onze eerst school is klaar en de eerste vier waterpompen zijn geboord en open voor de community!

ZOA
Ook Sieb zijn werk gaat gewoon door. Hij is betrokken bij allerlei verschillende zaken, zo heeft hij deze week onder andere:
- Een aannemer moeten opsporen en overtuigen om zijn werk af te maken nadat hij naar Juba was gevlucht omdat er in het gebied waar hij waterputten aan het maken was gevechten waren uitgebroken tussen het leger en een grote groep koeiendieven.
- Een DikDik opgepeuzeld die in een rondvliegende kogel was gelopen (zie foto)
- Twee gevangenen moeten vervoeren naar de plaats waar ze berecht worden nadat ze door de politie waren opgepakt omdat ze een van onze ZOA communicatie radio’s hadden gestolen
- De begeleidende politie agent moeten overtuigen dat hij echt niet zijn AK47 mee mocht nemen in onze auto.
- Savonds met vrienden van Samaritans Purse erop uit om anderhalf uur verderop en diep in de bush een van hun vastgelopen vrachtwagens uit de modder te trekken
- In een scheur gelegen om de groepsdrama die we hadden georganiseerd in het kader van voorlichting en preventie van HIV/Aids
- Pogingen gedaan om met een groep totaal dronken community leaders te besluiten waar de nieuwe health unit moet worden gebouwd
- Tevergeefs in Juba een overheidsfunctionaris op te sporen met wie we een belangrijke afspraak hadden
- En met een groep vrienden en collega’s een heerlijk geitje geroosterd om mijn verjaardag te vieren