Wist je dat... - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van siebennelie - WaarBenJij.nu Wist je dat... - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van siebennelie - WaarBenJij.nu

Wist je dat...

Door: Sieb en Nelie

01 September 2009 | Soedan, Khartoem

Soedan zit vol vreemde verrassingen en interessante gebruiken die wij graag met jullie willen delen. Wist je bijvoorbeeld dat:

- Als je hier per ongeluk iemand nat maakt als je met de auto door een plas rijdt je wordt gedwongen geld te betalen voor een nieuwe broek
- Een van de eerste woorden van een Sudanees kind: Kawatcha (blanke) is? Moederlief is degene die ze dit inprent door elke keer als je langs loopt naar je te wijzen en Kawatcha te roepen terwijl ze tegen haar kindje zegt “Toe maar zeg maar”.
- Kinderen van jongs af aan leren water te dragen. Ze beginnen met een mini-jerrycan van een liter, als ze dat onder de knie hebben krijgen ze een grotere jerrycan van ongeveer 5 liter. Deze moeten ze op hun hoofd kunnen dragen en tegelijk een jerrycan in beide handen. Uiteindelijk moeten ze dit kunnen met een 20 liter jerrycan. En geloof ons, die zijn zwaar....
- Als er een wachtrij is bij de waterpomp, de mensen hun jerrycan in de rij zetten en vervolgens naar huis gaan voor wat andere klusjes en later terug komen. Soms zie je dus wel 30 jerrycans netjes in een rij staan.
- Iedereen hier je een hand geeft bij de ontmoeting en als je weer weggaat. Je dus een hoop handjes schud op 1 dag.
- Mensen hier vaak geen zakdoek hebben en dus hun neus snuiten in hun hand, vaak ook hun RECHTER hand!!! Dus handen geven is niet altijd zo hygienisch.
- Iedereen hun afval verbrandt. Ze vegen alles op een hoop en steken het dan in de fik. Dit gebeurt alleen niet altijd op de slimste plaatsen, vlakbij een hek of boom waardoor die vervolgens ook in de fik vliegt.
- Je nooit meteen onder een nieuw muskietennet moet gaan slapen. Als je dat wel doet gaat dat je slijmvliezen erg irriteren. Dat verklaarde waarom Nelie de eerste nacht hier de hele nacht had liggen niezen.
- Als je een geit doodrijdt het je een paar honderd dollar schadevergoeding kost (op de markt is het nog geen $50)
- Mensen ons hier uitlachen als we vertellen dat wij geiten als huisdieren gebruiken en niet als voedsel.
- Je altijd je koplampen moet dimpen als mensen je tegemoet komen. Mocht je een soldaat fel in de ogen schijnen dan kan dat nog wel eens je koplampen kosten.
- Sudanezen vaak aan het begin van hun speech zeggen; “I don’t have much to say, but…”om vervolgens nog een half uur lang door te speechen.
- Je in Yei op de bon wordt geslingerd als je slippers draagt terwijl je aan het autorijden bent.
- Ze je in de winkel vreemd aankijken als je naar tandpasta vraagt? Als ze vervolgens vragen; bedoel je Colgate? En je zegt ja, je vervolgens een heel ander merk tandpasta krijgt. Colgate was het eerste merk tandpasta, dus Colgate is het woord voor tandpasta. Zelfde voor Bleu Band en Boter.
- Dat het niet gebruikelijk is een zwangere vrouw te feliciteren met haar zwangerschap, omdat zwangere vrouwen in Soedan met 1 been in het graf staan. Zelfs als het kind geboren is mag er nog niet gefeliciteerd woren. Als na drie dagen de moeder en het kind nog in leven zijn krijgt de kind een naam en mag je de familie feliciteren.
- Afrikanen die in Soedan werken nog vaak hun gezin in Kenya of Uganda hebben wonen en daardoor hun vrouw/man en kinderen maar 1 keer in de 8 weken zien. Wij vinden 1 week zonder elkaar al lang zat!
- Dat het hebben van malaria alles behalve leuk is en wij dit beide aan de lijfe hebben ondervonden.

groeten van (de nu weer gezonde) Sieb en Nelie