Binnenkort op de koffie! - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van siebennelie - WaarBenJij.nu Binnenkort op de koffie! - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van siebennelie - WaarBenJij.nu

Binnenkort op de koffie!

Door: Sieb en Nelie

16 Mei 2010 | Soedan, Khartoem

Verkiezingen
Zoals jullie allemaal vast wel hebben mee gekregen waren hier afgelopen maand de verkiezingen. Iedereen hield zijn hart vast over hoe het zou gaan verlopen. Uiteraard kwam er corruptie bij kijken en werden de uitslagen iets meer dan een week uitgesteld omdat degene die verantwoordelijk waren voor de stembus niet waren uitbetaald. Maar gelukkig was het al met al erg kalm in Zuid-Soedan, er waren weinig incidenten gemeld die verband hadden met de verkiezingen. Dit wordt door iedereen als een enorme opluchting en zegen gezien en voor velen ook als een hoop voor de toekomst. Volgend jaar januari is er het referendum over de onafhankelijkheid van Zuid-Soedan. Nu wij de verkiezingen goed door gekomen zijn wordt er gefocust op dit referendum. Hier hangt veel vanaf en weinig verwachten dan ook een rustig verloop hiervan. Overal in Zuid-Soedan wordt hard gebeden voor vrede en vrijheid en jullie gebed is ook zeker nodig.

Werk
Het zal geen verrassing zijn om te horen dat Siebs werk nog steeds druk is. Zijn baan brengt veel verantwoordelijkheden met zich mee en dat houdt hem wel aardig bezig. Kwartaalrapporten moesten gemaakt worden en nieuw personeel aangenomen worden. Daarnaast is Sieb een aantal dagen naar Uganda geweest voor bankzaken. Ook heeft hij daar zijn collega, Edna, en haar baby kunnen bewonderen. Edna heeft de baby 10 maanden gedragen (sommige vrouwen in the bush dragen wel tot 11 maanden!) en heeft dus veel geduld moeten opbrengen om haar baby eindelijk vast te kunnen houden. Het is een gezonde jongen en moeder maakt het ook goed.
Het werken voor Across, wat Nelie momenteel doet, begint ook steeds interessanter te worden. Nu de verkiezingen afgelopen zijn kan Nelie eindelijk weer eens wat veldtripjes maken. Met de WASH programma (water, sanitatie, hygiene) is ze een aantal keren naar de communities geweest om een analyse te doen van de WASH situatie in de community. De meeste mensen wassen hun handen niet en gebruiken geen toiletten. Ook koken ze hun water niet en vaak komt het water uit vieze waterputten. Het is dan niet zo gek dat veel mensen regelmatig ziek worden. Na de analyse wordt de community getraind in waarom WASH belangrijk is en hoe ze de hygiene kunnen verbeteren.
Ook heeft Nelie veldbezoekjes afgelegd aan communities die landbouw groepen hebben opgezet. Zo’n groep bestaat uit zo’n 30 mensen, met name vrouwen, die verzekerd willen zijn van voedsel gedurende het hele jaar. Samen maken ze een land zaaiklaar voor bijvoorbeeld mais of bonen. Dit is een hele klus omdat in een stuk land vaak heel veel boomwortels zitten die je er moeilijk uit kan krijgen. En alles wordt met de hand gedaan. Gemiddeld heeft een groep rond de 6 feddans (1 feddan=60x70 meter). De opbrengst van het land wordt onder de leden van de groep verdeeld en velen betalen daar schoolgeld voor hun kinderen van.
Nelie is op dit moment bezig een samenwerkingsverband op te zetten tussen Across en CRWRC. CRWRC is een organisatie die actief is op het gebied van agrarische projecten in Zuid-Soedan. Wij hopen dat CRWRC de projecten van Across wil ondersteunen zodat de landbouw groepen hun activiteiten kunnen uitbreiden. Vaak lopen de groepen vast omdat ze door gebrek aan gereedschap hun land niet kunnen uitbreiden. Ook hebben ze vaak moeite met het zaaiklaar maken van het land door de vele boomwortels. Hiervoor is een tractor nodig maar ze hebben niet voldoende financiën om deze te huren. CRWRC kan ze op weg helpen zodat ze hun activiteiten kunnen uitbreiden en daarmee hun leefsituatie kunnen verbeteren. Sommige leden van een grote landbouw groepen zijn nu zelfs bezig een permanent huis te bouwen voor hun gezin of sturen hun kinderen naar de universiteit in Uganda!

Marianne Center
Met Marianne Center verloopt ook alles volgens plan. De activiteiten zijn gestart en het eerste termijn zit er alweer op. In het eerste termijn zijn de gehandicapte studenten getraind in rekenen, taal, schrijven, tekenen, sport, tuinieren, naaien, maken van sieraden, koken en schoonmaken.
Het eerste termijn duurde tot eind maart, en ondertussen is termijn twee alweer van start gegaan. Tijdens de vakantieperiode in april waren de studenten naar huis om hun opgedane ervaringen in praktijk te brengen bij hun ouders of verzorgers. Ons personeel bezocht de studenten om te checken of ze hun opgedane ervaring in praktijk brachten en om ze eventueel hulp te bieden.
In het tweede termijn zullen wij onze inkomensgenererende activiteiten gaan opzetten en daarmee de studenten meer vaardigheden leren. Wij zullen starten met het houden van konijnen, legkippen, vleeskippen en varkens. Daarnaast zullen wij onze groentetuin en het maken van sieraden en kleding gaan uitbreiden. Hiermee doen de studenten vaardigheden op die ze in praktijk kunnen brengen bij een werkgever of in hun thuissituatie.
Zaterdag heeft Marianne Center voor de ouders van gehandicapte kinderen een workshop georganiseerd. Met deze workshop zijn de ouders geïnformeerd over de handicap van hun kind. De ouders is duidelijk gemaakt dat een handicap geen vloek is of een straf van God. Ook is er aandacht besteedt aan HIV en AIDS en andere gezondheidsfactoren.
We hebben ook weer een nieuwe donor mogen verwelkomen. Uiteraard is er altijd meer geld nodig, maar we zien heel duidelijk de zegeningen die wij tot nu toe hebben mogen ontvangen.

Vrouwen zijn duur!
Dit is voor velen waarschijnlijk geen nieuws. Ook Afrikanen kunnen hierover mee praten. Regelmatig heb ik, Nelie, gesprekken met Sudanese collega’s (met name mannen) over de kosten die gepaard gaan bij het trouwen van een vrouw. Er is nogal een verschil tussen onze culturen als het gaat om het trouwen van een vrouw. In Sudan, en in zoveel andere landen in Afrika, wordt van de man verwacht dat hij een bruidsschat betaald voor zijn aanstaande vrouw. En dan hebben wij het niet over drie kippen ofzo. Bij de Dinka-stam spreek je dan al gauw over 100 koeien!! Je moet dus een rijk man zijn of veel rijke vrienden en familie hebben wil je kunnen trouwen. Plus je moet ook wel verdraaid zeker zijn van je zaak want als ze tegenvalt na het trouwen dan heb je wel dikke pech en ben je wel 100 koeien lichter.
Als ik dan vertel hoe het was gegaan met mijn bruiloft, dan klappen hun oren. Ze zijn compleet geshockeerd wanneer ik vertel dat ik ‘gratis’ was en dat eigenlijk ik geld toelegde en niet Sieb. Op het moment dat wij trouwden werkte en ik en studeerde Sieb nog. Dus wij leefden van mijn loon. Haha, je moet dan de gezichten zien, fantastisch!! De ogen worden groot van verbazing, en al snel gaat dit over in een enorme lachbui. Dat is van de zotte! Dat moet wel een grap zijn! Maar als ik dan uitleg dat dit echt waar is en wij in NL geen bruidsschat hoeven te betalen en de man en vrouw om de beurt koken en schoonmaken in huis, begint de lachbui spontaan weer. Dat is dus NOT DONE hier! Sommige mannen vinden het idee van een gratis vrouw toch wel aantrekkelijk omdat vrouwen erg duur zijn. Maar als je vrouw gratis is, wie haalt dan het water en wie kookt er? En hoe weet je zeker dat ze er niet vandoor gaat? Als de vrouw er nu vandoor wilt gaan dan houdt haar familie haar wel tegen want die willen de bruidsschat niet terug betalen natuurlijk.
Om hun geen slapeloze nachten te verzorgen vertel ik er vaak bij dat vrouwen toch ook wel duur zijn in NL. Misschien niet zozeer voor de bruiloft, maar meer na de bruiloft. Als de man hard aan het werk is dan is de vrouw lekker aan het shoppen en zijn geld aan het opmaken. Dan hebben wij toch nog een overeenkomst gevonden in onze beide culturen, hoewel ze Nl en haar gewoontes soms maar apart blijven vinden.

Binnenkort op de koffie
Vanaf 25 mei t/m 19 juni zullen wij in Nederland zijn. Sieb heeft twee weken training bij ZOA en zal helaas een groot deel dus onder de pannen zijn. Omdat Nelie het maar niks vond zo lang zonder Sieb in het begin van dit jaar gaat zij dus ook gezellig mee. Daarbij komt nog dat in deze weken vrienden van ons gaan trouwen en daar willen wij uiteraard ook graag bij zijn. Perfecte timing dus!
Vanwege Siebs drukke schema kunnen wij niet beloven bij iedereen aan te komen waaien, maar we zullen ons best doen!

Dus; tot gauw!!

Liefs Sieb en Nelie