De eerste regens zijn weer gevallen - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van siebennelie - WaarBenJij.nu De eerste regens zijn weer gevallen - Reisverslag uit Khartoem, Soedan van siebennelie - WaarBenJij.nu

De eerste regens zijn weer gevallen

Door: Sieb en Nelie

20 April 2011 | Soedan, Khartoem

De tijd vliegt voorbij. Met dat in NL de lente begint hebben bij ons de eerste regens zich al aangediend. Na een flinke regenbui is onze ton van 2000 liter weer helemaal bijgevuld, ideaal! In maart zijn wij er nog een weekje tussenuit geweest om even weer te kunnen genieten van de luxe in Uganda. Dat is op z’n tijd wel even lekker. We hebben heerlijk gezwommen, paard gereden, heerlijk uiteten geweest en de prachtige natuur bewonderd bij de Murchison waterval.

Het werken gaat prima en het houdt ons flink bezig. Gelukkig hebben wij nog voldoende tijd over voor sport, volleyballen en af en toe een filmavondje met vrienden. Soms hebben wij een slapeloze nacht, niet van het harde werken maar van de hormonale driften van onze hond Kuja die weer eens loops is. Dit lokt de hele roedel van Yei naar onze compound die allemaal even een kijkje willen nemen wat voor vlees er in de kuip is. En vervolgens vind je jezelf weer buiten het bed de honden wegjagend wetende dat je over een paar uur weer naast je bed staat.

Huiselijk geweld en diefstal vee
Een paar week geleden hadden wij het vreselijke nieuws ontvangen dat een collega van Nelie vermoord was. Hij werkte voor Across in Boma, Oosten van Zuid-Soedan. Hij zag dat iemand (die iemand bleek nota bene van het ministerie van onderwijs te zijn!!!) zijn zusje een pak rammel aan het verkopen was omdat zij ’s avonds (in plaats van overdag) haar schooluniform aan het wassen was. De collega sprong tussen beiden en wilde het slaan stoppen. Dit gebeurde ook maar de broer liep kwaad weg en kwam terug met een plank waarmee hij de collega twee keer op het hoofd sloeg. Hij overleed binnen een paar uur. Huiselijk geweld komt natuurlijk over de hele wereld voor, maar het is erg dat om een stomme reden als het wassen van een schooluniform je het leven laat.

In het dezelfde dorp vond enkele dagen daarna nog een keer een drama plaats. Dit keer ging het om vee. De ene stam stal vee van de andere stam wat uiteindelijk escaleerde in het moorden van onschuldige vrouwen en kinderen en het platbranden van het dorp. Across heeft jarenlang in dat dorp gewerkt en zag voor hun eigen ogen de door hun gebouwde school afbranden, de door hun getrainde vrouwen en leraren vermoord worden. Dit was erg schokkend nieuws en heeft uiteraard veel effect gehad op de collega’s die daar werken en niet te vergeten de mensen van het dorp zelf. Het is onbegrijpelijk dat het leven van een mens, in dit geval van kinderen en vrouwen, minder waard is dan van een koe. Dat mensen zo boos kunnen zijn, omdat hun vee gestolen is, dat ze in staat zijn om onschuldige mensen te vermoorden, is moeilijk te begrijpen.

Women Rights
Tijdens een training in Yei over Women Rights werd gezegd dat het slaan van je vrouw niet goed is en dat er andere manieren zijn om je vrouw terecht te wijzen. Het is namelijk heel normaal in de Sudaneze cultuur om je vrouw en kinderen te slaan. De mannen die deze training volgden waren naar huis gegaan en deelden hun vrouwen mee wat ze hadden geleerd en dat ze die avond hun laatste pakslaag zouden ontvangen. De vrouwen waren uiteraard blij met deze mededeling hoewel de laatste pakslaag niet echt om te vieren was. Hun mannen wilden dit laatste pak slaag officieel vieren met een feestje, helaas had de alcohol tot gevolg dat het pak slaag twee keer zo hard aankwam. Daarnaast waren de mannen de volgende dag allemaal te laat bij de training omdat ze een vreselijke kater hadden. Was deze training nu succesvol?

Vals geld
Laatst werd aangekondigd dat er vals geld in de omloop is in Soedan en met name in de 1 pondbiljet. Nu hebben ze in het Westen van Soedan hier misbruik van gemaakt door geen 1 pondbiljetten meer te accepteren. Dit betekent dat alle prijzen omhoog gaan naar minimaal 2 pond of dat je tenminste voor 2 pond je boodschappen moet doen. Volgens mij vonden de zakenmensen het helemaal niet zo erg dat er vals geld in de omloop was. Zaken gaan goed!

Wow, heb jij ook zo’n dure Rollex horloge?!
Veel mensen zijn hier trots op wat ze hebben. Ze zijn de trotse bezitter van een t-shirt met een schunnige tekst (zie vorige blog) en lopen daar in rond alsof het een megaduur merk shirt is. Anderen lopen met een mobiel rond die meer een kleine disco vertegenwoordigd vanwege de horensdolle herrie die het produceert en de 10 kleurige knipperende discolichtjes op het frontje. Heel veel dingen die verkocht worden in Soedan zijn nep maar lijken echt (tenminste voor het oog van een leek; lees Sudanees) doordat het merkje is nagemaakt. Alleen nu is het namaken niet altijd zo subtiel gedaan. Hier wat voorbeelden:
Lovi’s in plaats van Levi’s
Nokai in plaats van Nokia
Marcedes in plaats van Mercedes
Pmua in plaats van Puma
Aididas in plaats van Adidas
Sany in plaats van Sony
Rollex in plaats van Rolex

And the list goes on.....

Allemaal alvast fijn pasen gewenst!

Liefs Sieb en Nelie